Op Het Palet hebben we kennis van meer- en hoogbegaafdheid en verspreiden we deze kennis als vanzelfsprekend. Leerkrachten zijn in staat verrijkend aanbod te geven en als de zorgvraag verder gaat, kunnen zij ondersteuning aanvragen bij de interne begeleider en/of de specialist meer- en hoogbegaafdheid. Samen stemmen we dan af welk aanbod de kinderen nodig hebben en op welke wijze dit uitdagend kan worden vormgegeven. Hierbij staan we vooral stil bij de vaardigheden die de kinderen kunnen gaan ontwikkelen/verstevigen om echt tot leren te komen. Ons aanbod gaat verder dan enkel cognitief aanbod, we helpen de kinderen bij het “leren leren”.
Er zijn op onze school veel kinderen die baat hebben bij ons verrijkende aanbod. Met dit aanbod kunnen ze in de klas en soms ook thuis aan het werk. Denk bijvoorbeeld aan het leren van een extra taal.
Als de uitdaging op nog hoger niveau moet worden geboden en in een grotere hoeveelheid, of als er andere hulpvragen zijn waar onze specialist meer- en hoogbegaafdheid aan kan bijdragen, is er ook een wekelijkse plusgroep van 1,5 uur. Dit aanbod is voor de groepen 4 t/m 8. Leerkrachten kijken gericht welke leerlingen baat hebben bij dit aanbod. We maken hiervoor gebruik van observatiemodellen, signaleringsmodellen, kennis uit de klassensituatie en informatie uit ouder- en kindgesprekken. Aanvullend kan er in overleg met onze interne begeleider en/ of specialist meer- en hoogbegaafdheid worden gekeken of een (tijdelijke) plaatsing in deze groep nodig kan zijn.
In deze groep staan elke keer weer andere aandachtsgebieden centraal. Tijdens alle lessen is het belangrijk dat leerlingen zoveel mogelijk interactie met ontwikkelingsgelijken hebben. In wisselende samenstellingen gaan ze steeds weer op onderzoek uit, mogen ze iets creëren, presenteren ze opgedane kennis en ervaringen of is er ruimte voor spel en filosofie.
Die wisselende activiteiten maken dat er steeds weer een ander doel centraal staat.
Elk schooljaar werken de kinderen aan kennis over de executieve functies en leggen ze zelf verbanden om te kijken welke executieve functies ze trainen. Dit doen we natuurlijk op verschillende wijzen bij de verschillende leeftijdscategorieën.
Natuurlijk leren wij als school ook nog steeds bij. Wij doen dit door trainingen te volgen en door in oudergesprekken duidelijk af te stemmen wat er nodig is voor een optimale ontwikkeling van uw kind.